LTT kollar Scandlines
 
 

Har du nånsin kört 15000 hästkrafter med en joystick?

Nej, säger väl de flesta av oss, men det finns en och annan som faktiskt kan svara ja på den frågan. Kapten Urban på MF Aurora gör det dagligen. LTTs Öreruntfunktionärer fick förmånen att följa en färjeöverfart från Helsingborg till Helsingör från bryggan på en av Scandlines färjor en solig januaridag 2008.

Förväntningarna var stora redan i vänthallen Knutpunkten i Helsingborg, Örerunt-funktionärerna stod givetvis först i kön av ombordstigande.

Faktum var att vi var i så god tid att vi ett tag utgjorde hela passagerarkön. Men det kom flera...


Uppe på bryggan tog kapten och överstyrman emot oss. Med en kontrollpanel som motsvarar ett par standardskrivbord i yta kontrollerar man det mesta ombord - flera motorer på tillsamman ca 15000 hkr, landgångar och avkörningsramper. Givetvis finns ekolod, radar och krängningsmätare med i instrumentregistret. Vi saknade bara mikrougn och kaffekokare. Fast det fanns säkert någon annanstans.

Kapten berättade att de tjänstgör i nästan 12 timmar i sträck och de enda raster de har är när färjan finns i någon av hamnarna. Som kapten sa -" Man hinner med ett halvt toabesök i ena riktningen och den andra halvan på returen". Det kan se bedrägligt lugnt ut, men det är ett ganska stressigt jobb, med korta beslutstider. Bromssträckan på en sådan här färja är ungefär tre fartygslängder, i grova tal ca 600 m.

Och det är inte alltid som fritidstrafiken väjer för denna 2300 ton tunga färja. Överstyrman kommenterade kallt -"Väjer de inte för oss så kör vi över dem".


Här ser vi en av tre joysticks. Just denna reglerar två av motorerna, men det finns en som styr all motorkraft på en gång.

Framför befälen syns radarskärm och flera kontrollpaneler för maskineriet ombord. Det finns bl a ett elverk som ska leverera konstant spänning och strömstyrka för att försörja ett mindre samhälle. Ca 1200 passagagerare per tur ska ha kaffe /öl/ smörrebröd, gå på toa och handla under tjugo minuter.

Det kräver en del energi, eftersom vissa också vill ha varm mat och alla kräver nydiskat porslin i alla serveringar.


Så här ser det ut när vi närmar oss Helsingörs inlopp.

Öresundspassagen är förresten ett av världens mest trafikerade farvatten, så det gäller att ha utkik hela tiden. Det är därför man alltid har två befäl på bryggan. Överstyrman är förutom fartygsbefäl också ansvarig för akutsjukvården ombord. Det händer att hon får gripa in när det inträffar incidenter bland passagerarna. Som tur är så inträffar det inte jätteofta.

Webmaster Leslie med kamera, förre presidenten Linda och Leslies fru Ania kollar in den rikhaltiga instrumenteringen. Det är rätt frestande att "trycka på nån knapp för att se vad som händer", men som tur är håller vi oss i styr.

Eftersom det är proffs som styr så blir resultatet som synes perfekt. Efter en transportsträcka på ungefär tre kilometer dockar man rampen i Helsingör med en smärre justering på ca 10 cm! Perfekt passning och nästan helt utan en skakning ligger nu MF Aurora säkert kopplad till vårt sydliga grannland. Däckpersonalen kollar att allt är OK och förbereder ombordlastningen av en ny omgång personbilar och lastfordon som ska till Sverige. Uppe på bryggan tackar befälen oss för besöket och får sen sitt motionspass på 150 meter till den andra bryggan för att köra båten tillbaka till Sverige. Det är faktiskt rätt trevligt att vara gäst ombord och inte behöva arbeta. Scandlines bjöd oss som VIP-gäster på det mest traditionella som finns på Helsingborg-Helsingörslinjen.

Jag kan försäkra att det var minst lika gott som bilden försöker förmedla. Stämningen ombord, som var LTT-hög från början, steg till oanade höjder när den inte snikne kassören sa att vi tar ett varv till med en kopp kaffe och en kladdig chokladbit som tilltugg. Och så blev det också.

LTTs styrelse vill framföra ett varmt tack till Thomas Granbom, som gjorde besöket möjligt samt ett lika stort tack till Scandlines-rederiet för ett mycket givande och intressant besök. Vi vill också tacka kapten Urban och hans besättning för att de tog sig tid att svara på alla våra frågor.


Här ser vi styrelsen för Lund Touring team, väldigt mätta och belåtna. Från vänster webmaster Leslie, sekreterare Lasse, Presidenten Stefan, ledamot Rolf och kassören Lisa.

Nedre raden - ledamot Peter och klubbmästaren Stefan.

Avdelningen för onödigt vetande kollade givetvis upp antalet hästkrafter per kilo. MF Aurora (tomvikt 2300 ton) har 0,006 hkr/kg till förfogande. En Yamaha FJR på 0,26 ton har ca 0,5 hkr/kg. Fast då saknar Yamahan radar, servering och bakre styrhytt...

Text: Leslie Raie

Foto: Leslie Raie och Thomas Granbom